120424 SV team sweden goalies

Minnesota Wilds Filip Gustavsson, New Jersey Devils Jacob Markström och Ottawa Senators Linus Ullmark bildar Tre Kronors målvaktstrio i 4 Nations Face-Off. Och det lär bli stor konkurrens om speltiden i den korta turneringen.

– Både Filip och Linus är fantastiska målvakter. Det är upp till coachen, alla tre vill spela men vi är där för att vinna som lag och vinna som Tre Kronor och inget annat, säger Jacob Markström till NHL.com/sv.

Den svenska lagledningen med general manager Josef Boumedienne och förbundskapten Sam Hallam i spetsen hade något av ett lyxproblem när det kom till att välja målvakter inför 4 Nations Face-Off.

Bland alternativen fanns Markström, den näst vinstrikaste svenska målvakten i NHL genom tiderna och Vezina Trophy-finalist 2022. Där fanns Linus Ullmark, Vezina Trophy-vinnare 2023, och en av de bästa målvakterna i NHL de senaste säsongerna. De två presenterades också under onsdagen när de slutgiltiga trupperna offentliggjordes.

NYR-NJD: Markström hindrar Zibanejad från att näta

Det tredje målvaktsnamnet var däremot en mer öppen historia inför säsongen. Men efter att ha varit NHL:s bästa målvakt under hösten sett till räddningsprocent (92,9) och snitt i insläppta mål per match (2,04) seglade Filip Gustavsson upp som det det namnet.

– Jag har haft privilegiet att vara med i landslaget ett par gånger nu och det är alltid en ära att vara med. Sverige har alltid producerat bra målvakter och jag visste att jag skulle behöva spela på min topp för att vara med, säger Gustavsson.

Gustavsson är den yngsta av de tre målvakterna. 26-åringen gör sin tredje säsong för Minnesota Wild, och har tagit över rollen som lagets förstamålvakt. Efter en dipp förra säsongen har han hittat tillbaka till sitt storspel från 2022-23 då han hade 93,1 i räddningsprocent och 2,10 i GAA.

– Jag hade lite som mål att försöka ta en plats på tre. Sen var det bara att spela på och försöka visa det, göra mitt bästa och visa Sam att jag skulle ta en plats. Nu fick jag samtalet och är väldigt tacksam för det, så det ska bli sjukt kul att få åka och spela, säger Gustavsson.

Och att spela med de betydligt äldre Ullmark (31) och Markström (34) betyder mycket för Gustavsson. Det är nämligen två målvakter han följt på nära håll och som han delar ett unikt minne med. Efter sin första NHL-match fick han en signerad klubba av Markström med texten ”Kör hårt och lycka till i framtida NHL-karriären”.

– Bara en sådan sak, som ny in ligan betyder väldigt mycket för mig. Jag har sett upp mycket till dem och sett mycket highlights och som svensk vill man alltid att alla andra svenskar ska gå bra. Det ska bli skitkul att få spela med dem, säger Gustavsson.

Den svenska målvaktsbredden kommer bli viktig i turneringen som också innehåller Kanada, USA och Finland, alla med spelare av högsta offensiva klass. Alla tre svenska burväktare konkurrerar på samma villkor menar förbundskapten Sam Hallam.

– Vi gillar vår bredd där. Vi gillar också toppen av det och är lyckliga att vi har tre målvakter när vi kommer in i turneringen, men har inte bestämt om ett, två eller tre. Det är upp till killarna att spela deras spel, säger Hallam.

Att bredden sticker ut råder det inga tvivel om.

– Tittar man på målvakterna, de är riktigt bra. Du har Ullmark, som vann Vezina för ett par år sedan. Du har Markström som är en av de bästa målvakterna i ligan varje år. Du har Gustafsson som har bäst räddningsprocent just nu och spelar i ett riktigt bra lag, säger Calgary Flames back Rasmus Andersson som också han blev uttagen i den svenska truppen.

Målvaktssidan är så bred att vem som helst kan stå menar Markström:

– Filip har spelat otroligt bra i Minnesota. Ullmark är en målvakt i världsklass, och vann Vezina för ett år sedan. Jag tycker att jag hittat mitt spel, fortsätter utvecklas och spela bra hockey, säger han och fortsätter:

BUF-MIN: Gustavsson nollar Sabres med 39 räddningar

– Det finns många målvakter som knackar på dörren som kunde tagit en plats. Vårt jobb är att pusha varandra, Filip, Linus och jag vill spela. Men Sam kommer få ett svårt beslut att ta inför match. Men det är en del av det när man gör en turnering med de bästa spelarna. Det är inte enkelt att vara coach men vi är här för att pusha varandra. Det är en kort turnering, två matcher som man vill vinna för att spela final.

Det är fortfarande två månader kvar till första matchen i 4 Nations Face-Off som spelas i Bell Centre i Montreal och TD Garden i Boston mellan den 12 och 20 februari. Många skott ska stoppas innan dess – och när turneringen väl börjar är det dagsformen som kommer avgöra vem som får starta.

– Vi är där för att vinna för Sverige och Sam kommer plocka ut den som är bäst för tillfället för att få oss att vinna matcherna. Det är bara att köra på och vara redo när det händer, säger Gustavsson.

Svenska-Spel-in-story-promo-FINAL

Relaterat Material