Hellebuyck WPG EGDE

Winnipeg Jets har varit NHL:s bästa lag under säsongens första månad. Med ett facit på 14-1-0 befinner man sig i överlägsen ligatopp – mycket tack vare målvakten Connor Hellebuyck.

Den tvåfaldige Vezina Trophy-vinnaren leder hela NHL sett till nollor (3), räddningsprocent (93,5) samt insläppta mål per match (1,83). Och Hellebuyck, som är från Commerce, Michigan, är förstås given som USA:s förstamålvakt i den trupp till 4 Nations Face-Off som presenteras i början av december.

Turneringen går sedan av stapeln 12-20 februari 2025 i Montreal och Boston.

Och visst kan Tre Kronor få en rejält svår nöt att knäcka i just Hellebuyck. Det menar målvaktens lagkamrat till vardags i Jets, centern Adam Lowry, som menar på att amerikanen är målvakten att slå i turneringen.

– Ja, alltså, frågar ni mig är han den bästa målvakten i världen, sade Lowry, som även är lagkapten för Jets.

WPG-COL: Hellebuyck räddar 35 skott, håller nollan

– Det handlar inte så mycket om hur han står sig gentemot de andra målvakterna i turneringen, det handlar om hur de står sig mot honom. Jag kan nästan tycka att han är underskattad ibland. Vissa av de här målvaktsrankingarna man får se så är han inte ens topp-fem, vilket jag personligen tycker är absurt. Han har varit en av de bästa målvakterna i ligan varje säsong under i princip hela hans karriär och han har vunnit två Vezina Trophys. Så ja, hur står sig de andra mot det?

Skarpskytten Kyle Connor håller med sin forwardskollega:

– Målvakter kan ju komma in i zonen, speciellt när det är korta turneringar. (Hellebuyck) spelar den bästa hockey vi sett honom spela och jag tror han kommer spela lika bra där (i 4 Nations).

Relaterat Material