mackinnon-mvp-trophy

BOSTON -- Sociala medier gick igång snabbt efter Kanadas seger med 3-2 över USA på övertid i finalen i 4 Nations Face-Off på TD Garden i Boston på torsdagskvällen (läs: under natten mot fredagen, svensk tid). Och en av de första bilderna som blev viral var den på Nathan MacKinnon och Connor McDavid som kramade om varandra efter den episka triumfen.

Det var den perfekta bilden med tanke på vilka avtryck de båda spelarna lämnat i det kanadensiska laget.

McDavid gjorde det avgörande målet efter 8:18 av förlängningen, och MacKinnon utsågs till turneringens mest värdefulla spelare (MVP) efter att ha varit bäst av alla spelare i turneringen med sin fyra mål på fyra matcher, inklusive det första målet i finalmatchen. MacKinnon är den tredje kanadensiske spelaren som snittar minst ett mål per match i en internationell NHL-turnering. Han delar den prestationen med Mario Lemieux (i Canada Cup 1987) och Mike Bossy (i Canada Cup 1981).

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00

1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected

Kanada tar hem 4 Nations tack vare McDavids avgörande

– Han kan verkligen kliva fram som den viktigaste spelaren, sade Kanadas kapten Sidney Crosby om MacKinnons prestation. Han har gjort det gång på gång i stora matcher. Nu klev han fram och gjorde det åt vårt lag. När man känner honom och vet vad han lägger in i det han gör, precis som det som gäller för Connor (McDavid), så vet jag vad det här betyder för honom. Jag är glad för att han blir belönad och glad över att ha fått se honom genomföra en så fantastisk turnering. Han förtjänade det.

MacKinnon är den åttonde spelaren att bli utsedd till MVP i en internationell NHL-turnering. Han delar äran med Bobby Orr, Vladislav Tretjak, John Tonelli, Wayne Gretzky, Mike Richter, Vincent Lecavalier och Sidney Crosby.

– Det var kul, sade MacKinnon. 4 Nations var en het turnering. Jag tror nog att alla kanske inte riktigt visste vad de kunde förvänta sig. Det fanns frågetecken om att det kanske skulle vara som en All-Star-match och folk visste inte hur spelarna som kom in skulle tänka, och det med rätta. Men killarna tog det här på största allvar, de ville representera sitt land.

Nathan MacKinnon visade upp sitt ledarskap både på och utanför isen. När han fick frågan om sin egen insats under 4 Nations Face-Off valde han att istället prata om laget och beskrev varför och hur Kanada kunde ta revansch på USA efter att ha förlorat mot dem med 3-1 i grundserien.

– Man pratar ofta om hur osjälvisk McDavid är, men MacKinnon är likadan, sade Kanadas coach Jon Cooper. Deras attityd till det här har varit att det hela tiden har handlat om laget. Ingen har hört något själviskt som att ’sätt in mig nu, ge mig chansen’. Tvärtom, de har hejat på de killarna som varit inne, och när de fått sina egna chanser, då har de levererat. Att se honom (MacKinnon) och Sid (Crosby) och kemin de hade, och de saker de gjorde… de är bara sådana speciella spelare, och [MacKinnon] var en av dem där allt handlade om att vinna. Det spelade ingen roll vad som behövde göras för att vi skulle vinna. Jag kan inte säga tillräckligt mycket bra saker om honom. När vi behövde honom för att leverera, då gjorde han det och det är det som gör speciella spelare som honom så fantastiska.

MacKinnons mål som gav Kanada ledningen med 1-0 efter 4:48 av den första perioden var vackert. Han åkte runt Brady Tkachuk och in i mitten av zonen innan han skickade ett handledsskott genom trafiken framför mål, förbi Connor Hellebuyck på klubbhands-sidan.

Video Player is loading.
      Current Time 0:00
      Duration 0:00
      Loaded: 0%
      Stream Type LIVE
      Remaining Time 0:00

1x
        • Chapters
        • descriptions off, selected
        • subtitles off, selected

Kanada tar ledningen i finalen av 4 Nations

Men efter matchen ville MacKinnon ändå bara prata om McDavids avgörande mål.

– Connor var väldigt fri, och det kändes bra, sade MacKinnon med ett leende. När han är så där fri, då sitter pucken i mål. Så det var väldigt spännande. Det känns bra att vara på topp den här gången.

Sedan vände MacKinnon sitt fokus till målvakten Jordan Binnington, som avslutade med 31 räddningar, inklusive sex riktigt bra räddningar under förlängningen.

– Vi trodde alla att han skulle vara fantastisk i kväll, sade MacKinnon. Till och med när vi pratade privat, så förväntade vi oss en bra match av honom. Det fick vi också, och det är vi väldigt tacksamma för.

Nu när 4 Nations Face-Off är över, så vänder Nathan MacKinnon sitt fokus mot OS i Milano och Cortina 2026.

– Detta var väldigt viktigt för oss, sade MacKinnon. Och även för många av de unga killarna... Jag tror att det är väldigt viktigt att bara ha varit en del av det här och fått en känsla för det. Jag kände mig som ett litet barn när jag kom till den här turneringen, jag visste inte vad jag kunde förvänta mig, jag visste inte var vi passade in. Så om ett år kommer alla vi att vara mycket mer bekväma.

Relaterat Material