McAvoy QHughes split 21825

BOSTON -- Som om finalen mellan USA och Kanada i 4 Nations Face-Off natten mot fredag, svensk tid (02.00, Viaplay), inte hade spänning och dramatik nog. Under tisdagen stod det klart att USA:s back Charlie McAvoy inte kommer till spel i finalen.

McAvoy, till vardags i Boston Bruins, är inlagd på sjukhus (Massachusetts General Hospital) där han utvärderas och genomgår tester kopplat till en överkroppsskada han ådragit sig i turneringen. Bruins lagläkare Peter Asnis släppte under onsdagen följande uttalande:

"Charlie McAvoy ådrog sig en skada på höger axel (akromioklavikularleden) i USA:s 4 Nations Face-Off-match mot Finland den 13 februari. Han genomgick behandling från USA:s medicinska team. När han väl anlände i Boston upplevde han tilltagande smärta, varpå han utvärderades av Boston Bruins medicinska team. Efter att ha genomgått röntgen- och blodundersökningar kunde vi fastställa att han drabbats av en infektion i sin högra axel, samt en betydande skada på hans AC-led. Han genomgick behandling på Massachusetts General Hospital den 18 februari och befinner sig fortsatt på sjukhus, där han behandlas med antibiotika och mår bättre och bättre."

USA:s tränare Mike Sullivan kom dock under tisdagen med ett betydligt mer positivt besked; Vancouver Canucks stjärnback Quinn Hughes, som var uttagen till det amerikanska laget från början men tvingades tacka nej till följd av en skada, är i och med McAvoys tilltstånd aktuell för laget.

– Quinn Hughes är på väg hit, sade Sullivan.

Hughes, lagkapten för Canucks och storebror till amerikanske forwarden Jack Hughes, har inte spelat sedan den 31 januari. Backen har stått för 59 poäng (14+45) på 47 matcher för Canucks den här säsongen efter att ha etablerat ett nytt karriärsbästa förra säsongen med 92 poäng (17+75) på 82 matcher, då han också vann Norris Trophy som ligans bästa back.

Hughes får dock inte spela för USA om man inte drabbas av ytterligare ett bortfall bland backarna. USA har i dagsläget sex friska backar även med McAvoy utanför laguppställningen. När Kanada drabbades av en liknande situation med Shea Theodore skadad och utesluten för resten av turneringen, fick Thomas Harley endast komma in om Kanada drabbades av ytterligare manfall – vilket man gjorde då Cale Makar utgick med sjukdom.

Hughes får inte träna med USA om inte laget tappar ytterligare en back.

Även om Hughes blir tillgänglig till finalen mot Kanada är tappet av McAvoy ett kännbart sådant för Kanada. Det var just McAvoy som fick fart på det amerikanska laget vid underläge 0-1 mot Kanada i gruppspelet.

Backen stod för en rejäl tackling på Kanadas superstjärna Connor McDavid strax innan Jake Guentzel satte 1-1-kvitteringen för USA 10:15 in på den första perioden av matchen lagen emellan. McAvoy levererade ytterligare en tung tackling mot McDavid kort därefter, med 11:55 på matchklockan. McAvoy noterades för fyra tacklingar i perioden: två mot McDavid och två mot Sidney Crosby.

Sullivan, vars dotter Kiley är gift med McAvoy, var förstås besviken å McAvoys vägnar:

– Jag vet att den här turneringen betyder mycket för honom, sade Sullivan. Han är oerhört tävlingsinriktad. Jag är besviken på ett personligt plan då jag har en nära relation till honom och jag är så ledsen för hans skull då jag vet vilken bra kille han är, för att inte tala om vilken hockeyspelare han är. Jag vet hur mycket det här betydde för honom.

Backkollegan Noah Hanifin menade även han på att förlusten av McAvoy var en stor sådan:

– Han gör det jobbigt för motståndarlagets bästa spelare. Spelare som McDavid och MacKinnon… när det andra laget har så mycket talang är det viktigt att ha spelare som Charlie i laguppställningen. Killar som tävlar stenhårt och gör livet jobbigt för motståndarna.

– Vi kommer sakna den aspekten. Alla andra behöver kliva fram nu för det här är ett tufft tapp.

NHL.com senior writer Amalie Benjamin bidrog till den här artikeln

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00

1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected

På svenska: Sverige mot USA i 4 Nations Face-Off