De främsta svenska höjdpunkterna den gångna veckan

Veckans tre svenska stjärnor är tillbaka!

NHL.com/sv veckoserie gör comeback för säsongen 2024-25 för att ge er veckans tre vassaste svenska spelare i NHL. Varje måndag under grundserien lyfter vi tre blågula spelare som utmärkt sig lite extra. På säsongens åttonde lista tar Jesper Bratt, Linus Ullmark och Filip Gustavsson plats.

I denna upplaga utgår vi ifrån matcher som spelats 2 – 8 december.

New Jersey Devils vindsnabbe forward Jesper Bratt fortsätter att imponera. Med sex poäng (2+4) på tre matcher den gångna veckan kniper han en förstaplats på veckans lista. Och Bratt är förstås fortsatt ohotad i toppen av den interna svenska poängligan i NHL: med 37 poäng (13+24) på 30 matcher är han nio poäng före både William Nylander och Lucas Raymond som står på 28 poäng vardera.

Plats två och tre (och fyra) på veckans lista ockuperas av målvakter: Ottawa Senators Linus Ullmark, Minnesota Wilds Filip Gustavsson och Devils Jacob Markström. Ja, vi gör ett undantag denna vecka då alla tre av Sveriges 4 Nations Face-Off-målvakter hade fenomenala veckor.

Som Calgary Flames back Rasmus Andersson, även han uttagen till 4 Nations, uttryckte det tidigare i veckan:

– Målvaktssidan är riktigt, riktigt bra. Vi har Ullmark som vann Vezina Trophy relativt nyligen. Vi har ’Marky’ som är en av ligans bästa målvakter varje år. Och vi har Gustavsson som leder hela NHL i räddningsprocent just nu och leder ett riktigt bra lag.
Just så.

Ullmark kliver in på andra plats med aningen bättre statistik, medan Gustavsson och Markström delar på tredjeplatsen med nästintill identisk statistik.

FÖRSTA STJÄRNA – JESPER BRATT, FW, NEW JERSEY DEVILS

Jesper Bratt inledde veckan strålande med fyra poäng (1+3) i Devils 5-1-seger över New York Rangers. Forwarden följde upp det med två poäng (1+1) i lagets 3-2-seger över Seattle Kraken. Till syvende och sist lämnade svensken, av förklarliga skäl, 0-4-förlusten mot Colorado Avalanche utan poäng.

SEA@NJD: Bratts skott letar sig in i nät till en kvittering

Matchen mot Kraken var dessutom Bratts 500:e i NHL – ett jubileum han alltså firade på bästa sätt.

– Det är stort att nå en milstolpe och att få göra det med det här laget, sade Bratt. Det var roligt att få bidra själv också. Det vill jag ju göra varje gång jag är på isen, oavsett vad det handlar om; att sätta upp en medspelare, att hålla i pucken eller att göra ett mål. Det kändes bra att få vara med och bidra nu i min 500:e match.

Devils (18-10-2, 38 poäng) ligger fortsatt bra till i Metropolitan Division där man jagar divisionsledande Washington Capitals (19-6-2, 40 poäng).

ANDRA STJÄRNA – LINUS ULLMARK, MV, OTTAWA SENATORS

Linus Ullmark börjar sakta men säkert hitta formen för Ottawa Senators. Målvakten, som gör sin första säsong mellan stolparna för Senators, fick det inte att stämma i oktober och november, men har inlett december på bästa sätt.

Resultaten i hans tre senaste matcher talar sitt tydliga språk:

* 31 räddningar på 34 skott (91,2 procent) i en 3-4-förlust (övertid) mot Anaheim Ducks
* 19 räddningar på 20 skott (95,0 procent) i en 2-1-vinst över Detroit Red Wings
* 37 räddningar på 38 skott (97,4 procent) i en 3-1-vinst över Nashville Predators

ANA-OTT: Ullmark stoppar Vatrano

– Jag hade en period för en tid sedan där jag inte var riktigt nöjd med hur jag tog mig an matcherna, sade Ullmark efter segern mot Predators. Jag har haft lite samtal med målvaktscoachen Justin Peters och de andra tränarna där vi granskat insatserna och hittat lite nya idéer som fungerat bra och hjälpt mig.

Totalt över säsongen lyder Ullmarks facit 7-7-2, med en räddningsprocent på 89,8, i genomsnitt 2,81 insläppta mål per match och en hållen nolla.

– Jag känner att spelet finns där nu, sade Ullmark. Men det här är ingen enmansföreställning. Jag är väldigt glad över hur vi presterar som lag just nu. Det är det som är det viktiga för oss i omklädningsrummet. Vi vinner som ett lag och förlorar som ett lag. Det handlar om hur vi gör allt tillsammans.

TREDJE STJÄRNA – FILIP GUSTAVSSON, MV, MINNESOTA WILD & JACOB MARKSTRÖM, MV, NEW JERSEY DEVILS

Nästintill identiska statistikrader för Filip Gustavsson och Jacob Markström gör att de båda tar plats på ”delad tredjeplats” på veckans lista.

Gustavsson spelade två matcher, vann båda, räddade 56 av 59 skott för en räddningsprocent på 94,9 och noterade ett snitt på 1,44 insläppta mål per match.

Markström spelade två matcher, vann båda, räddade 55 av 58 skott för en räddningsprocent på 94,8 och noterade ett snitt på 1,50 insläppta mål per match.

Formbesked Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam sannolikt gnuggar händerna av förtjusning kring.

NYR-NJD: Markström hindrar Zibanejad från att näta

Relaterat Material