Det finns många svenska spelare i National Hockey League den här säsongen. Men vilka har egentligen varit bäst? Varje måndag under grundserien utser NHL.com/sv de tre bästa svenskarna i NHL från den gångna veckan i NHL/sv’s ”Veckans 3 Svenska Stjärnor”
I denna upplaga av Veckans 3 Svenska Stjärnor för säsongen 2023-24 lyfter vi på NHL.com/sv de tre bästa prestationerna över tidsspannet 12 – 18 februari.
Toronto Maple Leafs stjärnforward William Nylander gick igenom något av en svacka i kölvattnet av att han kommit överens med klubben om ett lukrativt åttaårskontrakt i början av januari. Men nu tycks turen vara på väg att vända. Den gångna veckan blev Nylander den bästa svenska poängplockaren i ligan då han stod för sex poäng (3+3) på tre matcher.
Det räcker till förstaplats bland NHLsv’s svenska stjärnor.
Minnesota Wilds tvåvägscenter Joel Eriksson Ek hade en särskilt vass vecka och gjorde faktiskt flest mål av alla blågula; fyra, på tre matcher. Totalt stod Eriksson Ek för fem poäng (4+1) när han ledde sitt Wild till att ta fem av sex möjliga poäng (2-0-1) den gångna veckan.
På tredje plats återfinns Florida Panthers nyttige back Gustav Forsling, som den gångna veckan stod för fem poäng (1+4) på tre matcher.
FÖRSTA STJÄRNA – WILLIAM NYLANDER, FW, TORONTO MAPLE LEAFS
Toronto Maple Leafs fans fick njuta av tre hattrick den gångna veckan; först från Auston Matthews, sedan från Bobby McMann och till sist från Matthews igen. Men i skuggan av dessa producerade William Nylander sex poäng (3+3) på tre matcher för Maple Leafs – inklusive ett matchavgörande mål på övertid i lagets 4-3-seger över Philadelphia Flyers, framspelad av landsmannen Timothy Liljegren.
– Jag tänkte att deras spelare (Scott Laughton) ville byta så jag tog mig långt upp i banan och kom i något slags friläge… det var en snygg passning Liljegren lade, beskrev William Nylander avgörandet.
Nylander gjorde sitt 38:e matchavgörande mål genom tiderna; nionde bäst bland alla Maple Leafs-spelare genom tiderna. Mats Sundin leder på 79 mål, med Dave Keon på andra plats med 63 mål och Auston Matthews på tredje plats med 58.
Övertidsmålet var Nylanders sjätte den här säsongen, främst bland alla Maple Leafs-spelare.
Totalt har Nylander stått för 71 poäng (28+43) på 53 matcher och trendar i dagsläget mot att notera sin första NHL-säsong med 100 poäng eller mer.