– Det är ett ungt och väldigt spännande lag, sade Ullmark i samband med bytesaffären. Ett lag som har en hög högstanivå och förhoppningsvis kan vi få bollen i rullning ordentligt den kommande säsongen. Då blir vi ett farligt lag framöver. Jag vill bidra med en hög och jämn nivå i spelet och komma ut varje dag med bra attityd och inställning.
Målvakten har ett år kvar på sitt nuvarande kontrakt – och ser fram emot att få chansen som ohotad förstemålvakt efter att ha spenderat åtskilliga år som ena halvan i ett framgångsrikt målvaktspar med gode vännen Jeremy Swayman.
– Det är något jag alltid drömt om, att vara klar etta i målet och få spela många matcher. Jag har visat min nivå för ett par år sedan och under hela min karriär också. Jag känner att jag blivit bättre och bättre för varje år. Den här säsongen kommer att bli fantastisk.
Om Ullmark passar in i Senators så väl som han själv tror, har lagets fans all anledning att se ljust på lagets förutsättningar säsongen 2024-25.
Vad blir effekterna av tappet av Chychrun?
Jakob Chychrun vann den interna poängligan för Senators backar under 2023-24 med sina 41 poäng (14+27) och snittade tredje mest istid (22:23) efter Jake Sanderson och Thomas Chabot.
Men kommande säsong spelar Chychrun för Washington Capitals – detta efter en bytesaffär som såg Nick Jensen anlända till Senators. Jensen är en betydligt mer defensivt inriktad back och lär heller inte logga lika stora minuter som Chychrun.