Under 4 Nations Face-Off, som spelas i Montreal och Boston mellan den 12 och 20 februari, kommer Anaheim Ducks forward Leo Carlsson att blogga för NHL.com/sv. Han kommer dela med sig av inblick i det svenska laget, från omklädningsrummet och vad som händer runt om under turneringen. Och givetvis också från isen. Här är sista delen.
Efter att ha sett de två första matcherna från läktaren fick jag äntligen komma in och spela i den sista gruppspelsmatchen mot USA. Det var riktigt coolt och bra fart där ute. Man märker verkligen hur bra kvalitet det är på alla spelare som är på isen. Jag tycker att det gick helt okej, att jag kom in bra och med tanke på att vi bara var tre centrar idag så fick jag spela mycket – det var jobbigt i den första perioden, men det gjorde att jag kom in i matchen snabbt. Jag tycker jag gjorde en godkänd insats.
Och vi vann ju! 2-1 mot USA i USA, det var skönt att få avsluta den här turneringen med en seger. Resultaten har inte gått vår väg riktigt under turneringen och det är såklart tråkigt. Men upplevelsen att vara här har varit coolt framför allt. Att få hänga med alla i laget, jag fick se de första matcherna från läktaren, men det var en upplevelse det också. Det var enormt tryck mot Kanada och det är alltid coolt att möta Finland. Och sen fick jag ju lira i sista. Som helhet var det väldigt roligt. Det har varit mäktigt att vara med om.
Det var ju några dagar sedan jag bloggade och det hann hända en del. Vi förlorade ju mot Finland med 3-4 efter förlängning och direkt efter matchen tog vi oss vidare från Montreal till Boston. Vi hann flyga ut från Montreal innan vinterstormen, som försenat massor av flighter, drog in. Att byta stad så mitt i turneringen var inget konstigt, det är man van vid från NHL så man anpassar sig snabbt. Vi fick en ledig söndag så jag och tjejen drog till ett köpcentrum och shoppade lite. Ni som har hängt med i bloggen under turneringen vet att jag hellre shoppar online, så jag vara bara med som stöd och gav smaktips.
Nu är ju turneringen slut för vår del. Det är surt. Vi hade så gärna spelat final, det är vi missnöjda med. Men vi är sjukt tacksamma för allt stöd som vi fått från fans, både på plats och hemifrån. Man har hängt med och sett en del på sociala medier. Det känns som att våra fans tycker det har varit roligt att följa en sån här turnering istället för ett All-Star-uppehåll. Så det har varit otrolig kul att se stödet.
Det har varit väldigt häftigt att få vara med i det här laget och jag hoppas att jag får fler chanser. Nästa år spelas ju ett OS och det är klart att man går för att få vara med där. Det hade varit stort.
Men nu är det dags att avrunda det här äventyret och åka tillbaka till Anaheim. Där fortsätter NHL-säsongen. Jag hoppas ni har tyckt 4 Nations Face-Off varit lika roligt som vi i laget tyckt.
Tack för att ni har läst!
//Leo Carlsson