sv 4n kempe

MONTREAL - - Förlust i premiären av 4 Nations Face-Off med 3-4 efter förlängning mot Kanada. Men en poäng att bygga på menar Sveriges lagkapten Victor Hedman.

– Absolut kan vi det. Tuffast möjliga start, mot Kanada i Kanada. Första matchen i turneringen. Det är mycket positivt att ta med oss, men saker vi kan förbättra också, säger Hedman till NHL.com/sv.

Tre Kronor fick knappast en drömstart på 4 Nations Face-Off. Redan innan första nedsläpp haglade buropen så fort en svensk spelare presenterades för publiken. Och knappt hade matchen börjat förrän William Nylander drog på sig en utvisning och Kanada satte 1-0 efter bara 56 sekunder i powerplay, på matchens första skott dessutom bakom Sveriges målvakt Filip Gustavsson.

– Det var en tuff start. De gör ett snyggt mål. Första 12, 13 minuterna är de det bättre laget, säger Hedman.

Kanada slår till i powerplay efter 56 sekunder

Med publiken i ryggen var det Kanada för hela slanten under första 20. Brad Marchand stötte in 2-0 för Kanada efter en spelvändning i mittzon, vilket knappast gjorde det enklare för Tre Kronor som slet med att få spelet att klicka.

– De fick momentum genom det målet [1-0]. De gjorde säkert att de kunde slappna av lite grann. Det är ett jättebra lag. Det vet vi alla om, vi visste att de skulle komma ut hårt. Vi fick rida ut stormen lite, och det gjorde vi, säger Hedman.

Filip Gustavsson hade mycket att hålla koll på. Connor McDavid hade fart under skridskorna precis som vanligt, Sidney Crosby hotade i varje anfall och de kanadensiska spelarna attackerade målburen från alla håll.

– Det är bara att hålla lugnet lite då. Inte göra för mycket eller ge dem för mycket respekt där. Man försöker lugna ner spelet så att resten av spelarna känner sig trygga med mig där bak, säger Gustavsson.

Sveriges första skott på mål i perioden kom efter 15:15 när backen Gustav Forsling la en myra på mål. Pausvilan kom perfekt för Sverige.

– Jag vet inte vad som sades i rummet innan jag kom in. Jag var där inne i två minuter. Det var lite snack där inne innan vi kom in. Vi försökte peka på några detaljer och ändra några saker. Men vi sa också att efter första åtta, tio minuterna började vi vinna närkamper och en mot en-situationer på olika sätt, säger Sveriges Förbundskapten Sam Hallam.

– Vi pratade om det, att fortsätta köra och fortsätta göra saker, då kommer det komma och det gjorde det, säger Elias Pettersson.

Sverige sänkte axlarna till den andra perioden, flyttade upp spelet och började skapa chanser. När Jonas Brodin reducerade till 1-2 var det Sverige som mer och mer förde spelet. Det var en scenförändring från Sverige.

– Gruppen visade varför vi är här. Vi behöll lugnet. Det var en tuff start på en ofrivillig hög klubba i första bytet och sen bra spel från några bra spelare. Kanada kom igång av det. Vi var inte där vi ville vara i vårt spel, vi hade inget bra spel med pucken eller på den nivån vi ville ha. Men Kanada rör sig och får oss att se så dåliga ut. Men de sista 50 minuterna visade vi vilka vi är. Men också de svenska fansen att vi är här för att vinna, säger Hallam.

Brodin hittar en lucka på Binnington

Samtidigt spelade Gustavsson upp sig i kassen och såg till att Sverige kunde lyfta upp spelet. I den tredje perioden var det han som stoppade Devon Toews med en stor räddning vid ställningen 3-3.

– Jag sa till honom att den räddningen gav oss en chans att vinna matchen. Han var jätteviktigt och lugn. Det är enkelt när det går ens väg. Vi släppte in ett mål i matchens första minut, de får 2-0. Man han höll lugnet och det reflekterar hur hela laget hanterade kvällen, säger Hallam.

Gustavsson håller oavgjort med superräddning

Kanadas målvakt Jordan Binnington hade också bra saker att säga om den svenska målvakten efter slutsignalen.

– Han gjorde många fina räddningar och det krävdes fem, eller sex skott för att till slut få in en på honom i sudden. Han spelade bra och ska ha beröm, säger Binnington.

4 Nations Face-Off är en kort turnering. Tre gruppspelsmatcher följs av en final. På lördag väntar Finland och poängen mot Kanada kan vara tillräckligt för att stärka lagkänslan som flera svenska spelare pratat om som en styrka inför turneringen. Vändningen av matchbilden mot Kanada hintar om att den redan är stark.

– Det visar vi idag. Det är inte enkelt att komma tillbaka när vi ligger under med 0-2 mot Kanada i Kanada. Med deras lag. Jag tycker vi gjorde mycket bra saker, säger Hedman.

– Imorgon när vi går igenom och samlas kommer det göra det förhoppningsvis. Just nu känns det bra surt. När vi kommer till 3-3 och är laget som verkligen vill vinna och även i sudden har vi våra lägen. Men jag hoppas verkligen att vi kan lyckas komma till att se allt bra vi gjorde idag, säger Hallam.

Det blev en poäng, en poäng som kan vara avgörande när gruppspelet summeras.

– Poängen kan vara jätteviktig i slutändan. Vi vet inte hur de andra matcherna slutar, men tar vi sex poäng till plus den här poängen får vi kanske spela final nästa torsdag, säger Gustavsson.

Relaterat Material