Kun Suomen Jääkiekkoliitto julkaisi keskiviikkona Leijonien lopullisen kokoonpanon helmikuun 4 Nations Face-Off -turnaukseen, Montrealissa hymyili tyytyväinen mies.
Canadiensin laitahyökkääjä Patrik Laine valittiin mukaan Suomen joukkueeseen, joka kohtaa 12.–20. helmikuuta Montrealissa ja Bostonissa pelattavassa huipputurnauksessa Ruotsin, Kanadan ja Yhdysvaltojen NHL-pelaajista kootut tähtisikermät.
Laineen viimeisin vuosi on ollut täynnä vastoinkäymisiä. Viime joulukuun puolivälissä murtui solisluu, ja tämän vuoden tammikuussa hän ilmoittautui NHL-pelaajien hoito-ohjelmaan mielenterveysongelmien vuoksi. Kaikki näytti kuitenkin kääntyvän hiljalleen parempaan päin, kun Laine pääsi ohjelmasta heinäkuun lopulla. Edessä odotti uusi alku uudessa seurassa.
Mutta vastoinkäymiset jatkuivat. Laine loukkasi polvensa syyskuussa Canadiensin harjoitusottelussa ja joutui pitkälle sairauslomalle. Hän kuitenkin kuntoutti jalkansa sinnikkäästi ja palasi tositoimiin tämän viikon tiistaina. Maaliverkko heilui saman tien, vaikka edellisestä runkosarjaottelusta oli kulunut liki vuosi.
– Matka on ollut aikamoinen. Mutta on todella hienoa, että pystyn taas pelaamaan ja nauttimaan siitä, mitä teen työkseni. Olen tavallaan löytänyt sen uudestaan, ja se on tosi merkittävä juttu, Laine sanoi torstaina.
Uskoiko Laine itse siihen, että hänellä olisi mahdollisuuksia päästä mukaan Suomen 4 Nations Face-Off -joukkueeseen kaiken tapahtuneen ja pitkän pelaamattomuuden jälkeen?
– Juttelin valmentajien ja joukkueenjohdon kanssa loppukesästä. Tiesin olevani listoilla, mutta en juurikaan asettanut mitään odotuksia, koska en ollut pelannut. Mutta tuntui siltä, että jos olisin hyvässä vireessä ja alla olisi pelejä, pystyisin auttamaan joukkuetta ja kuuluisin ehkä mukaan. Joten olin todellakin iloinen, kun minut nimettiin joukkueeseen, Laine kertoi.
– On aina hienoa pukea maajoukkueen paita ylle. Ja on aina kunnia päästä edustamaan kotimaataan, hän lisäsi.
Miten hän lopulta kuuli valinnasta?
– Päävalmentaja (Antti Pennanen) soitti minulle lauantaina. En ollut varma, sanoisiko hän, että en ole päässyt joukkueeseen vai että olen mukana. Se oli vähän fifty-fifty. Toivoin, että pääsisin joukkueeseen, koska turnaukseen on kuitenkin vielä kaksi kuukautta aikaa. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, mihin suuntaan valinnoissa edetään ja kuinka pelaajia arvioidaan. Tiesin kuitenkin, mihin pystyn ja että minusta voisi olla joukkueelle hyötyä. Olen kiitollinen siitä, että he valitsivat minut ja luottivat minun olevan iskussa, kun turnaus alkaa.
Laine ymmärtää realiteetit ja tietää olevansa vielä ruosteessa pitkän tauon jälkeen, mutta valmistautumisaikaa on hänen mukaansa tarpeeksi.